arrow_forward

יתרונות היוגה לבני הגיל השלישי

יוגה היא פעילות שתורמת לאיזון בין הגוף והנפש ויש לה יתרונות רבים בגיל השלישי. במאמר הבא נסביר כיצד לתרגל יוגה ואף נציע כמה תרגילים מומלצים


יוגה היא פילוסופיה עתיקה שמקורה במסורת ההינדית. היוגה מאפשרת אימון גופני-רוחני ודרכה ניתן להתמודד עם קשיים אישיים, פיזיים או נפשיים. מאפייני היוגה כפעילות גופנית הפכו אותה לשיטת התעמלות שמומלצת גם בגיל הזקנה: היוגה מסייעת בבעיות פיזיות ומנטאליות, עוזרת לשמור על בריאות הגוף והנפש ומקובלת כדרך טיפול ברפואה האלטרנטיבה.

היוגה כוללת ספקטרום רחב של פעילויות: החל מיציבה נכונה, דרך הגנה עצמית ועד תרגילי נשימה והירגעות. הנה למשל כמה דרכים שבהן תרגול יוגה לקשישים מסייעת בגיל הזה:

א. עיכוב תהליכי התדרדרות – היתרון הבולט של יוגה בגיל הזהב, בא לידי ביטוי בעיכוב תהליכי ההתדרדרות של מערכות הגוף השונות. העיכוב בזקנה נובע מהפעלת מערכות הגוף ומחיזוק איברים שנחלשו.

כמו כן, מחקרים מראים שזקנים המבצעים פעילות גופנית, מפחיתים באופן ניכר תופעות הקשורות לתשישות כגון ירידה במסת השריר ובצפיפות העצמות, מניעה של לחץ דם גבוה ועוד.

ב. מגוון תרגילים – יוגה בגיל השלישי, היא פעילות גופנית מומלצת בגלל האופן שבו ניתן להשתמש בה, על מנת לנצל מגוון רחב של תרגילים. היוגה מכילה תרגילים המיועדים לבעיות פיזיות ומנטאליות, היא לא מגבילה קשישים מבחינת קצב התרגול והיא מספקת את הלחץ והמתח הנחוצים לשרירי הגוף בגיל השלישי. היוגה מפעילה באופן אידיאלי את מערכות הגוף מבלי לגרום לעומס ולנזקים מצטברים.

ג. הסדרת פעילות – בעזרת היוגה, ניתן להסדיר את פעילות המעיים ואת פעילות בלוטות הגוף. התרגול של היוגה בגיל השלישי הוא בעיקר אנרגטי, כאשר אחד מהיתרונות שלה הוא הסדרת פעילות קבועה, לעיתים גם על חשבון שימוש בתרופות קונבנציונאליות.

ד. השפעה על הממד הנפשי והחברתי – היוגה משפיעה על הנפש והיא יכולה לסייע בהתמודדות עם קשיים, מתחים, חרדות, ירידה במצב הרוח וכדומה.

תרגילי היוגה מבוססים על שליטה בנשימה ועל מדיטציה. התנוחות שמבצעים בזמן הפעילות, הוכחו מדעית, כמרגיעות בתקופות של מצוקה. בנוסף, תרגול הרפיות ונשימות מסייע בהתמודדות עם בעיות שינה.

עיסוק ביוגה ותרגילים מומלצים

היוגה היא אמצעי משלים ונהוג לערוך את השיעורים במוסדות דיור מוגן ובבתי אבות, במרכזים קהילתיים ובמסגרות פרטיות או מועדוני כושר. עבודה על גמישות הגוף, במהלך תרגול היוגה, מסייעת לפתח גמישות מחשבתית, עוזרת להתמודד עם דמנציה ומעניקה תחושת שליטה וביטחון.

אלו הפעולות המומלצות שכדאי לבצע במהלך תרגול יוגה:

  • חימום מפרקים באמצעות סיבוב כפות הידיים והרגליים.
  • שכיבה על המיטה ברגליים כפופות ונשימות ארוכות, לעידוד מערכת העיכול.
  • שכיבה על הגב עם שתי ידיים מעבר לראש, לצורך התארכות והכנסת אנרגיה.
  • עמידה מאחורי כיסא עם הנחת ידיים על גבי המשענת ותנועות רגליים לשיפור היציבות.

לאחר ביצוע תרגילי היוגה, חשוב לדאוג להרפיה וכן לשמור על סרגל מאמצים נכון. יש לשים דגש על חימום המפרקים ועל תרגילים לחיזוק שיווי המשקל, אך יחד עם זאת, כדאי לשים לב להנחת האיברים, על מנת למזער נזקים. חשוב לזכור שמטרת היוגה בגיל השלישי, היא לא בהכרח להגיע לתנוחות קיצוניות, אלא להזרים אנרגיה וחמצן וכך לאפשר גמישות ורכות בשרירים.


ראה כתבות נוספות:
מי זכאי לשיקום (באשפוז או בקהילה)
מהו דיור מוגן ואילו שירותים ניתנים בו
 

בחרו בכפתור דיור במסך הפתיחה של פורטל הגיל השלישי מבית יד 2 ומצאו את הדיור המתאים לכם, או פנו למוקד השירות של פורטל הגיל השלישי מבית יד 2 באמצעות דף 'צור קשר'.